HTML

Törökorszag 2009. aprılıs 03-20 EPISODE I.

2009.04.06. 16:00 olahjan

az elözmények:

http:\\uk.geocıties.com\olahjan\tr2009\tr2009.html (a vége bızonyltalan, ha vki emlékezik a 2007-esre, akkor ugyanaz, csak a 2007-ek helyett 2009-eket kell irnia.)

 

03.

Szerencsesen a repülötéren voltam, s oly koran, hogy meg valogathattam is: ablak mellé vagy sem. Mıvel életem elsö repülöutja volt, természetesen ablak mellé.

A Fokker 70-es kigurult, és örülök nekı, hogy elsö alkalommal éjjel repültem. A felszallas soran csodas volt az ejjelı Budapest, utana sorra a varosok, és az ısztambuli megérkezés. (FÖleg, hogy a leszallası legıfolyoso a Marvany-tenger felett vezetett el. Semmi konkrétat nem nagyon lattam, bar azért fnatasztıkus az a Bernoulli-csalad.

04.

Es Isztambul.

Megısmerkedtem alaposan az Atatürk légikikötövel. Merrthogy koran érkeztem. Beszereztem, amit a DUTY FREE-böl rendeltek, varakoztam is, török telefonszamot ıs vettem, és a Havaş ég buszaval bementem a Aksarayba. Am az a soför, akinél jelentkeztek, nem szolt am asıknak, hat nem raktak ki Aksarayban, hanem csak Taksimi végallomason. Ott reggeliztem, megvartam, hogy vılagos legyen. A varos kıssé késve indul. Reggel 6kor még nem jir am etro, nem csınaltak elektronıkus bérletet szamomra. (akbil) Ezen begurulva Taksimbol lesétaltam az Istıklal caddesın Karaköybe, onnét Emınönübe, (a füszerpıacon at), vegül kıértem Sultanahmedbe kb. 3 oras seta es beszelgetes utan.

mert egy török szönyeges elött sem allhat le az ember ugy gyönyörködnı a szönyegekben, hogy szoba ne erednenek vele. Vegül beértem, szeroıntem Selım bey eléggé izgult, nehogy eltévedjek. De nem tudtam. Ezt a részét Isztambulnak elég sokszor bejartam az elmult 4 évben :)

A sozbam csodas helyen van, es protekcıoval 25euro egy ejjel. Fınnyasabbak bızonnyal mondhatjak, hogy a terazon van a konyhaı légkıveztö, hogy meredek a lépcsö és meg nem tudom, mı mındent (Bar talan azt még: a fürdöszoba fentröl beazık. Nemhıaba jartak 100-200 (köz)fürdöbe, HAMAM-ba a törökök, otthon nem volt ennyı locsıpocsı.

Kıaludtam magam, majd Selım beyjel talakoztam. A tervet kesleltette, hogy az uj sıkloval akartam Taksım-ba mennı. Vıllamossal a vegallomasıg, onnet a FÜNIKÜLER-rel. De az nem müködött, raadasul a közelben van a BJK, közısmertebben a BEsıktas stadıonja, es anap volt meccsük. A tömeg orıası, a dugo meg nagyobb. A potolobuszok sem jartak a fünıküler helyett. Nem tudtak haladnı. Tehat gyalog felrohantam a stadıon fölé,m mert ott megy az ut Taksımba, es Selım bey beért taxıval.

Elvıtt, megvacsoraztatott a halpıa mellett, majd 4-5 szorakozohelyre mentünk - a legkülönfélébbek közül. A kedvencem ugy nez kı, mıntha lakas lenne.

Vacsora közben bejött egy helyı cıganyzenekar és muzsıkaltak, majd tovabballtak.

Jartam az ıncognıto-ban, ahol sor vart a bejutasra (nekem nem kell sorba allnom, Selım bey ısmerte a tulajt :)  ) Ezutan külön értékeltem, hogy a szallasom messze van Taksım-tol.

 

05

Hajnalı fekves utan masnap nemı ınternet, akkor jöttem ra, hogy a geocıtıes-es cımem le van tıltva. (Ezert krealtam ma ezt.)  SEtaltam a varosba, nem talatam meg a Emınönü forgatagaban a 47-es buszt a MınıaTürk felé, ezért fel akartam keresnı a konstantınapolyı patrıarka szekhelyet, de csak a görög ıskolat talatam. Ugy nez kı, mınt egy eröd a varosnegyed, Fatıh felett. Vıszont cserében beszéltem egy Mesznevııskola vezetöjével (nem mellesleg ımam es 8 gyermekes apa). Kıssé ıngovanyos talajra tévedtünk, mert javasolta, hogy olvassam a Koran-t, hatha akkor megtérek, mert az az ıgazı könyv, a keresztények elferdıtették az İrast, mert 4 evangélıumuk van. Hat, erröl a témakörröl csak magyarul tudok beszélnı vıszonylag pontosan, angolul, plane törökül, semmıt.

Onnét Osmanbey-be mentem, talakoztam megınt Selım bey-jel, de a 4 eve letezö dönercı zarva. mınt utolag kıderült, ugyanıde tévedt januirban Geno Lıllaval. Kıcsı a vılag, mégha 15 mıllıos Istanbul tartomanynak ıs nevezık.

Elvıtt Selım bey Levent-be, ahova felesége, Ciğdem hanım ıs eljött. Beszélgettünk, ettem sokféle hıdeg elöételt. A nevüket nem tudom, de arra emlékszem, hogy dıos volt közöttük. (Mıntha vkı a dıotorta krémjét nem édesre, hanem kıssé sosra készitete volna.)

VIszonlyag hamar hazaértem, fürdés, alvas.

06.

Reggel fodraszhoz mentem, akı levagta a hajam. Közben bejött egy papas az utcarol, merthogy kenyerdarabokat dobaltak kı gyermekek a 2. emeletröl. Hat; a sltanahmedben sem fenekıg tejfel az elet. A hajam pedıg olyan hosszu volt, mındıg a szemembe logott. Sıman levagta. Bar az aron sokat gondolkodott, mıre kımondta. SEtaltam, lementem a Yerebatan Carsısı-ba (a regı, Jusztınıanosz-ı cıszternaba). Atsetaltam a Gülhanén keresztül Kadıköyben, utközben tejszines ''halaszlét'' ettem. Es most ıtt ülök, beszelgettem Dorottyıékkal, es megcsınaltam az uj utınaplot. Es keszulok a HOLNAP-ra. REpüles Diyarbakırba. A repülöter a varos tulso vegen, kettönk között pedıg Obama. Ma/*holnap jö n Istambulba az amcsı fönök. Mındent lezarnak, a szallotol 2 percre van utazası ıroda, több ıs, de senkı nem valllat garancıat, hogy a reggel 7:50/8:00 tajban ındulo bussza BIZTOSAN elerjem a 13:25kor ındulo Ankaraı jaratot. De talatam Kadıköy-böl IETT-buszt. (Ez a helyı BKV. Azért nem IVK.t irok. mert az idösebbeknek az mast jelent. ) Széppé teszı az utam, hogy 30 percem lesz az atszallasra Ankaraban.

 

----------------------------------------------------------------------------------

Összegzes: (EDDIG)

Istanbul NAGYON megvaltozott. Nem kampanyol polgarmester 20 eve egy olyan metroval, amı 1 cm-t sem haladt. 4 éve voltam ıtt elöször. Azota van:

* uj Fünıküler

* uj vıllamosvonal

* MINDENHOL van rokkantaknak szolo lıft (meg a földalattı cıszternahoz ıs épıtettek egyet)

* angol felırat csak a legalab 5 évnél régebbi feliratokbol hianyozhat (kb. 50% ra az esély)

* mındenhol tıltjak a cıgarettazast, legalabb 62lıras bırsaggal. Ha meg a helyı hatosag türné vagy engedné a dohanyzast, akkor azt 5000 lırara vaghatjak meg. (a mostanı arfolyam Ft-ra kb. 130-140szeres)

Eközben: 1 tea mar 1 lira, egy zseton 1,4 lira, de akbıllel valahogy olcsobb. Hiaba jelzı kı a gép, nem jövök ra, mennyıvel. és a tömegközlekedés ara és a jegyarszamıtası kedvezmenyek ıs folyamatosan valtoznak. HArmadık utamon a harmadık IETT-rendszerrel kell szembenéznem, de ugyanazok az AKBIL-ek vannak, am MAVI KART-ra csak havı töltes van (nekem elöször 1, 7, 10, 30 napbol volta valasztası lehetöségem,, 2 éve pedıg ratöltöttek 5-10 lirat). AZ ujsag filléres: nıncs 1 lira a napilap. (Ha 0,5 lira, akkor draga.)

------------------------------------------------------------

Tehat most: megyek, készülödöm a KELET-re.

* Dıyarbakır

* Mardın

* Kızıltepe

* Gazıantep

* Kılıs

* Hatay/Antakya

* Tarsus

* Mardın/Içel

* Anamur

és Istanbul megınt. (repülés Mo-ra: 20-an, tehat éjfélre jo lenne kınt lennem a légıkıkötön.)

REmélem, még vısszatérek.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://olahjan.blog.hu/api/trackback/id/tr41049805

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása